سامانه پرتودهی الکترون قزوین

.

سامانه پرتودهی الکترون قزوین

Alternate Text
Alternate Text9تير1397

سامانه پرتودهي الکترون قزوين با مساحت 6 هكتار در شهرك علمي و تحقيقاتي امام خميني (ره) در استان قزوین ساخته شده است. مهم‌ترین بخش اين سامانه پرتودهی، منبع تولید پرتو (شتاب‌دهنده الکترون) با توان 100 کیلووات و انرژی حداکثر 10 مگاالکترون ولت است که در ساختمان پرتودهی قرار دارد.

قسمت‌های مختلف یک مرکز پرتودهی الکترون با  توضیح مختصری در رابطه با هر قسمت در ذیل آورده شده است.
 

  •  شتاب‌دهنده پرقدرت الکترون: در قلب یک مرکز پرتودهی، عنصر تابش کننده ذرات و پرتوهای پر انرژی قرار دارد. در مراکز پرتودهی گاما این بخش شامل سلول‌های کبالت 60 می‌باشد که منبع تابش های گاما هستند. در مراکز پرتودهی بر پایه الکترون، شتاب‌دهنده الکترون با انرژی و توان بالا در این قسمت قرار می‌گیرد.

  • استخراج و اسکن باریکه الکترون: باریکه الکترون پس از خروج از شتاب‌دهنده وارد قسمت اسکن باریکه می‌شود. در این بخش باریکه الکترون با حرکت رفت و برگشت متناوب ناحیه‌ای از فضا را جاروب می‌کند. کالاهایی که قرار است پرتودهی شود با عبور از این ناحیه، دز لازم را دریافت می‌کنند.
  • اتاق تجهیزات فنی: در این بخش تجهیزات فنی سیستم شتاب‌دهنده شامل: ترانس‌های ولتاژ بالا، سیستم خنک کنند، استخراج ازن و... قرار گرفته است.

  • اتاق کنترل و مانیتورینگ: در بخش تجهیزات و تابلوهای کنترل سیسم شتاب‌دهنده و همچنین مانیتورینگ فرآیند پرتودهی قرار دارد. کلیه پارمترهای شتاب‌دهنده از قبیل: جریان باریکه، توان تزریقی به کاواک، میزان خلا، طول اسکن و .... در این بخش کنترل می‌شود.

  • سیستم انتقال و جابجایی کالا (کانوایر): از آنجایی که ورود اپراتور به قسمت اسکن باریکه و پرتودهی ممنوع است، وظیفه این بخش انتقال کالاهای مورد نظر به قسمت پرتودهی و برگشت آن‌هاست و به این وسیله بارگیری و تخلیه کالاها توسط اوپراتور در خارج قسمت شیلدینگ انجام می‌شود.
  • قسمت انبارکردن کالاها: در بحث طراحی و ساخت ساختمان‌ها و سوله‌ها باید فضایی مربوط به انبار کردن کالاها قبل و پس از پرتودهی در نظر گرفته شود.

  • فضای اداری: معمولا در اکثر مراکز پرتودهی قسمتی جهت فضای اداری و تشکیل جلسات اختصاص داده می‌شود.


 

نسخه قابل چاپ